Annette Piilgaard - halvfigur - KIB (002)

Annette Piilgaard: Merger, turnaround, markedsføring

Resumé: Ud over generel ledelse har adm. direktør Annette Piilgaard, NORD DDB, dokumenteret sine evner i merger, turnaround og markedsføring. Denne del af karrieren spænder over 20 år, hvoraf knap seks er brugt på en turnaround af reklamebureauet Saatchi & Saatchi, der i perioden gik fra underskud til overskud i driften og fra fem til 30 medarbejdere. Der har i karrieren været flere prisvindende kampagner og ud over b-t-c og b-t-b har brancherne spændt over dagligvarer, medico, biler, beauty, det offentlige, miljø og politik. Samtidig har hun stået for bureaudelen af den meget synlige pro-bono kampagne ”Der mangler noget!” for Kvinder I Bestyrelser for at øge diversiteten i erhvervslivet. Hun har i to år været formand for den rådgivende bestyrelse i den korte kæde Bagerdygtigt via KIB og er nu bestyrelsesformand for Kvinder I Bestyrelser Danmark. Hun er nu klar til bestyrelsesposter i virksomheder, der trænger til at markedsmæssigt løft.

Sikret overskud og prisbelønnede kampagner
”Det spændende ved at være bureauleder er at etablere forbindelsen til kunden, der jo er meget tillidsbaseret, og efterfølgende udvikle strategi og gennemføre den. Men samtidig også at kunne stå for personale- og forandringsledelse og sikre, at vi som virksomhed hele tiden har de rette resurser i forhold til opgaven og dens udførelse. Det kan medføre politiske spil i store organisationer, der er sat sammen af mange forskellige typer virksomheder, og hvor topledelsen overordnet skal sikre, at der tjenes penge til at sikre både likviditet og overskud. Der skal man som en mindre spiller kæmpe hårdt for sit og kunne argumentere for sin investeringsret. Dermed skal man også have styr på indtjeningsmarginalerne,” siger Annette Piilgaard.

Med en portefølje af de mest kendte bureauer og kunder op gennem karrieren har hun bidraget til kampagner, der er blevet præmieret af bl.a. Creative Circle Award, Green Award, Guldkorn, Reklame for Alvor og ZULU Award.

Ledelse af kreative
”Det er enormt interessant at arbejde i reklamebranchen. Den er kendetegnet ved de særlige ledelsesmæssige udfordringer i at tage hånd om meget kreative mennesker og få dem til at yde noget nær det umulige med korte deadlines, for få resurser og mange nye kreative bud for at ramme indenfor skiven. Derfor er det enormt tilfredsstillende at få dette samspil med kunder, medarbejdere, leverandører og marked til at lykkes,” konstaterer hun.

Branchen har ført hende gennem positioner i We Love People, TBWA, BBDO, Co. + Høgh og Advance. Det har givet erfaring med håndtering af kunder som bl.a. Aldi, Arla Food, LEGO, Dansk Røde Kors, Kærgården, Hjem-Is, Sundhedsstyrelsen og IKEA.

Prøvet mere end de fleste
”Jeg har fået lov til at prøve mere end de fleste i branchen. Det har givet indsigt i mange brancher og ledelsesformer og naturligvis også meget hurtigt, om en kampagne har fungeret optimalt. I dag er min rolle at skabe overblik og ud fra det sammensætte det team af de bedste spillere, der kan føre en strategi ud i livet – og gøre det med succes.”

LinkedInprofil

Bestyrelses-cv

KIB formidler vederlagsfrit kontakt til Annette Piilgaard som bestyrelseskandidat

Luk menu